Saturday, September 12, 2009

RESEPI UNGKEP AYAM (JAVANESE STYLE)

RESEPI MASAK UNGKEP JAWA

1. Hari ini aku masak masakan Jawa yang sangat terkenal di kepulauan tanah melayu iaitu ungkep ayam atau dalam bahasa melayunya masak sate goreng.

2. Memandangkan ini pertama kali aku memasak resepi ini, jadi aku menulis resepi tersebut dalam ruangan ini.

3. Resepi ini boleh juga guna daging, hati ayam atau apa2 saja yg dirasakan sesuai..


gambar 1:Ungkep di dalam periuk

gambar 2: ungkep yang telah siap di masak

Bahan-bahan untuk seekor ayam:
  • Biji ketumbar 2cawan
  • Jintan putih 2sudu besar
  • Jintan manis4sudu besar
  • Kunyit hidup 2inch
  • bawang besar 6biji
  • bawang putih sebiji(6ulas)
  • minyak masak
  • cili padi (jika mereka inginkan rasa pedas)
  • serai 4btg diketuk
  • asam jawa setangah cawan
  • gula&garam secukup rasa
Cara-cara:

1. kupas bahan-bahan yg boleh di kupas.
2. rendam biji ketumbar, jintan2 tersebut ngan air panas selama 2minit.
3. kisar bersama2 biji ketumbar,jintan putih, jintan putih, jintan manis, kunyit, bawang besar&bawang putih, ngan cili padi.
4. panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan2 yg di kisar td. masukkan 4btg serai yg di ketuk.
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa korang.
6. Masukkan ayam yang sudah di potong dan gaulkan bersama dgn bahan yg di tumis.
7.masukkan air asam jawa lebih kurang 1cawan.
8.tggu didih sehingga ayam masak dan airnye kering sedikit kira2 20min.
9.siap di hidangkan dan di makan bersama nasi putih panas-panas.


p/s: selamat mencuba.sedapnya ungkep ayam..hehe

4 comments:

imHepPie said...

hohh..tol ke masak sndri neh...

ke beli kdai pastu panaskan je..ahaks!!

azli said...

salam ramadan dari kami http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

selamat hari raya aidilfitri salah silap harap ampun dan maaf..

"Ramailah orang memasang pelita,
berbaju melayu cantik ceria,
Salam dihulur kemaafan dipinta,
Menyambut aidilfitri hari mulia"

best tapi kalu nak masak se periuk beso tu.. tak daye lah aku.. aku nak try lah

Melz said...

pergh bro..aku saspek kat ko..aku satu hape x tau pasal resepi²..wakakak tgk buku resepi cam belajar matematik balik..wakkaka bawang 1 cm la cili 20 cm wakakaka.. tak paham aku

Nabil Fizri said...

ungkep = cipung = tongkeng???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...